مقایسه لوله مانیسمان و لوله API

لوله api چیست


لوله های تولید شده با مشخصه American Petroleum Institute که به اختصار آن ها را api نام می برند از انواع لوله های ساخته شده از جنس فولادی هستند. این لوله ها با استاندارد و مشخصه های موسسه نفت آمریکا تولید می شوند. 
کیفیت و ایمنی بالا همراه با استحکام مناسب، این لوله ها را جزو لوله های پرکاربرد صنعت نفت و گاز قرار داده است.


تفاوت لوله های مانیسمان و لوله api


لوله های مانیسمان و api هر دو  در صنعت نفت و گاز کاربرد دارند. اما تفاوت های اصلی و اساسی مانند استفاده و روش تولید دارند. در واقع لوله های مانیسمان به صورت بدون درز تولید می شوند اما لوله های API نسبت به استاندارد آمریکا می توانند هم به صورت درزدار و هم به صورت بدون جوش و بدون درز ساخته شوند. لوله ها یAPI به علت وجود استاندارد دقیق تر و مرتبط تر، بیشتر در صنایع نفت و گاز و پالایشگاه ها استفاده دارند.

 

کاربرد لوله API


همانطور که گفته شد به علت وجود استاندارد های بالاتر در زمینه نفت و گاز نسبت به لوله مانیسمان، این نوع لوله در صنایع نفتی و گازی کاربرد بیشتری دارند. از لوله های API می توان در لوله های حفاری، کازینگ (CASING)، لوله های تابینگ، پروژه های زیرساختی و … استفاده کرد.


مزایا استفاده از لوله API 


انتقال مواد شیمیایی با فشار بالا تر نسبت به لوله مانیسمان
استفاده در خطوط لوله کشی گاز خانگی به علاوه صنعتی
انتقال آب خانگی به علاوه صنعتی
مورد استفاده در خطوط بسیار طولانی نفت و گاز
انتقال فاضلاب های صنعتی

 

تفاوت روش تولید لوله مانیسمان و API

 

لوله مانیسمان با روش نورد گرم و بصورت کاملا بدون درز ساخته می شوند. روش ساخت آن ها با حرارت دادن به یک شمش فولادی بیلت شروع می شود. سپس به صورت یکپارچه و بدون به وجود آمدن هیچ درزی در آن، کش داده می شود. این عمل باعث تولید یک لوله بدون درز و با استحکام بالا می شود.

اما لوله های API با توجه به استاندار هایی که در آن ها استفاده می شود هم به صورت بدون درز و هم به صورت درزدار تولید و عرضه می شوند. در تولید لوله API به صورت بدون درز، با همان روش لوله های مانیسمان تولید می شوند.

 اما مراحل تولید لوله API درزدار متفاوت است. در این روش از ورق های فولادی استفاده می کنند. ابتدا آن ها را خم می کنند و به شکل استوانه در می آورند و سپس با استفاده از جوش به هم دیگر متصل می کنند. جوش های این لوله به صورت زیر پودری هستند.

 

استحکام لوله مانیسمان در برابر لوله api


در کل استحکام لوله هایی که به صورت بدون درز تولید می شوند بیشتر از لوله های دیگر است. در لوله مانیسمان و api علاوه بر درزدار بودن یا نبودن، مواد اولیه تولید هم مهم است.
لوله های مانیسمان به دلیل بدون درز بودن می توانند فشار های بیشتری را تحمل کنند. این فشار ها شامل فشار های مکانیکی، شرایط سخت و شکستگی هستند. همچنین لوله مانیسمان مقاومت استحکام خوبی در برابر شوک های حرارتی و محیط های خورنده دارند. 
لوله های API بدون درز نیز دقیقا شبیه به مانیسمان هستند و استحکام برابری دارند.
اما نمونه درزدار API کمی تفاوت دارد. این لوله ها معمولا استحکام کمتری نسبت نمونه های دیگر دارند. استاندارد های استفاده شده در این لوله ها بسیار بالا است اما جوش همیشه می تواند باعث کاهش استحکام شود.

تفاوت تعمیر و نگهداری لوله های مانیسمان API

 

لوله مانیسمان

نیاز کمتر به تعمیرات: به دلیل این که لوله های مانیسمان بدون درز ساخته می شوند، نقطه ضعف های کمتری هم دارند. احتمال شکستن و ترک خوردگی در شرایط فشار در این لوله ها بسیار کم است.

هزینه نگهداری کمتر: نتیجه خرابی کمتر، هزینه کرد کمتر نیز هست..

بررسی دوره ای طولانی تر: معمولاً این لوله‌ها برای کاربردهای طولانی‌مدت در شرایط سخت بدون نیاز به تعمیرات مکرر استفاده می‌شوند.

لوله API

نگهداری: بسته به نوع لوله که درزدار یا بدون درز باشد نحوه نگهداری آن نیز متفاوت است. لوله های درزدار نیاز بیشتری به نگهداری دارند.

تعمیرات در محل درزها: در لوله‌های درزدار، درز جوش می‌تواند محلی برای بروز مشکلات مانند ترک‌خوردگی یا نشت باشد. این درزها نیاز به بازرسی دوره‌ای و در برخی موارد تعمیرات جوشکاری مجدد دارند. 

 

لوله‌های مانیسمان به دلیل عدم وجود درز، نیاز کمتری به تعمیرات و نگهداری دارند و نگهداری آن‌ها ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر است.

لوله API
فیت پایپ

فروشگاه فیت پایپ

ما تخصص دهها ساله خود را در ارائه محصولات با کیفیت برای پروژه‌های ساختمانی به خدمت شما قرار می‌دهیم. اگر به دنبال اقلامی با کیفیت برای پروژه‌های خود هستید، ما در اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم.با ما همراه شوید و دنیای جذاب تاسیسات ساختمان را کشف کنید.

  • ارتباط با ما
  • 021-40666700
  • 021-40666800
  • 021-40660598
  • Fax 021-40663008
  • آدرس : بازار آهن شاد آباد، بلوار طاووس، مجتمع آوا جنرال راسته سعدی، پلاک ۲۰۸

طراحی سایت،بهینه سازی و سئو ، توسط :شرکت توسعه کسب و کار لیدوما